Kommunalråd på praktik

På onsdagen valde det Socialdemokratiska kommunalrådet Jonas Esbjörnsson att praktisera under en hel dag i det kommunala tvätteriet.

Tvätteriet är en del i satsningen ”enkla jobb” som Landskrona gör i samarbete med Arbetsförmedlingen i Landskrona.

Hur var det att praktisera på tvätteriet?

– Det var mycket intressant och lärorikt att få träffa människorna som jobbar där och få se hur verksamheten fungerar, säger Jonas Esbjörnsson (S) kommunalråd.

– Vi Socialdemokrater har länge drivit och driver frågan hur vi ska kunna pressa tillbaka en av Sveriges högsta arbetslöshet som Landskrona har och detta är en del att jobba med men kommunen behöver göra fler olika insatser för att pressa tillbaka arbetslösheten, säger Jonas Esbjörnsson.

Det första delprojektet utgörs av den satsning på Enkla jobb som Landskrona kommun gör. Där har Landskrona beviljats 36 miljoner i EU-stöd för att rusta arbetssökande att kunna ta ett jobb.
Inom ramen för delprojektet finns också det kommunala tvätteriet som ska bemannas med så kallade Enkla jobb. I maj startade tvätteriet i gamla Thorns fabrikslokaler.

– Jag provade på hela kedjan i arbetet, att börja morgonen kl 07.00 att cykla ut till boende och hämta personalens tvätt, cykla tillbaka och sortera, tvätta, vika och sen köra ut och lämna, säger Jonas Esbjörnsson.

Nu är detta projektet i gång och ska leda till att människor kommer ut i arbete och utbildning. Räcker det inte med arbetsmarknadsåtgärder nu?

– För att hålla samman Landskrona, finns inget viktigare än att fler kvinnor och män finner ett jobb och att arbetslösheten minskar. Därför måste vi i kommunen investera klokt, stötta och underlätta för företag i Landskrona att växa men även för företag som vill flytta hit till vår kommun. Samtidigt måste vi fortsätta satsa på olika arbetsmarknadsprojekt, vi måste skapa ett kommunalt kunskapslyft tillsammans med Komvux och vi måste satsa på yrkes utbildningar både på gymnasiet och Komvux, Säger Jonas Esbjörnsson.

– För oss Socialdemokrater är målet att nå full sysselsättning och det målet kan man inte bara jobba med någon dag eller vecka, utan det är ett mål som måste jobbas med varje dag i hela den kommunala organisationen, avslutar Jonas Esbjörnsson (S) kommunalråd.