Folkbildaren och socialdemokraten Gösta Nilsson är död

Arbetarrörelsen i Landskrona har sorg. Söndagen den 16 juli somnade socialdemokraten, folkbildaren och före detta kommunfullmäktigeordförande Gösta Nilsson in, 83 år gammal.

Han har under många år gett socialdemokratin i Landskrona ett vänligt ansikte, skrev Landskrona Posten om Gösta när han inför valet 2006 berättade att han inte tänkte kandidera till kommunfullmäktige ytterligare en period.

Det är precis så vi minns Gösta. Vänlig, arbetsam, korrekt, engagerad. Otaliga är all de invigningar, konferenser, utställningar, evenemang som Gösta mer än gärna tackade ja att delta vid. Inget arrangemang var för litet, ingen förening för betydelselös. Hade Gösta bara tid, då ställde han upp.

Visst erkände han att de många åren i den politiska toppen var jobbiga, men i första hand som spännande, lärorika, och oerhört intressanta. För Gösta berikade jobbet hans liv.

Gösta Nilssons politiska engagemang formades i en tid av orättvisor och förtryck. Bildnings, kultur och utbildningsfrågorna låg Gösta särskilt varmt om hjärtat, inte minst under alla de år han var chef och försteombudsman i ABF Skåne. Tron på politiken levde alltid hos Gösta och han var in i det sista övertygad att de socialdemokratiska värderingarna fortfarande är lika nödvändiga för att möta orättvisorna i dagens samhälle.

Hans engagemang sträckte sig också utanför politiken. Han engagerade sig hårt för att etablera konsthallen och museiverksamhet i Borstahusen. Han var även ordförande i Centrum för arbetarhistoria som till slut lyckades få en professur förlagd till Landskrona. Framgångar som han gärna berättade om med stolthet i rösten.

En stor politiker och folkbildare har gått ur tiden. Det är med värme och respekt vi minns Gösta Nilsson, hans insatser för Landskrona och arbetarrörelsen och lyser frid över hans minne. Saknaden är stor.

Jenny Tillander (S)
Ordförande Socialdemokraterna i Landskrona

Anders Karlsson (S)
Ordförande Socialdemokraterna i Landskrona 1992-2016

Fakta om Gösta Nilsson
Gösta Nilsson blev redan 1982 invald som ledamot i kommunfullmäktige för socialdemokraterna. År 1989 blev han också dess ordförande. Det har han varit sedan dess med undantag för åren 1992 – 1994, då han var vice ordförande. Till detta har Gösta innehaft otaliga uppdrag för Landskrona kommun. Ordförande i Miljönämnden under fem år och vice ordförande i socialnämnden i början av 1990-talet.

”Under Göstas tid har kulturfrågor och satsningen på turismen ofta framhävts. Gösta har på ett förtjänstfullt sätt företrätt Landskrona kommun i många sammanhang men väljer nu, 73 år fyllda, att lämna över till yngre krafter”, skrev Niklas Karlsson (S), kommunstyrelsens ordförande, Marita Larsson (S), kommunalråd samt Sergio Garay, kommunchef i ett pressmeddelande när Gösta meddelade att han skulle sluta med kommunpolitiken.