Okategoriserade

Niklas Karlsson kandiderar till riksdagen

Efter snart fyra år i Sveriges Riksdag kan Niklas Karlsson se tillbaka på händelserika år. Han är ledamot i det tunga finansutskottet och blev en av tre socialdemokrater i den statliga utredningen om statens budgetprocess. När Helene Fritzon utsågs till migrationsminister handplockades Niklas av civilminister Ardalan Shekarabi att efterträda henne som ordförande för den parlamentariska kommittén om kommunernas framtid.

– Efter tolv år som kommunalråd var det helt rätt att fokusera på nya uppgifter, säger Niklas som fick förtroendet av medlemmarna i Landskrona att kandidera till riksdagen. Och på sätt och vis har det varit fyra framgångsrika år.

Som ledamot i finansutskottet träffar han regelbundet finansminister Magdalena Andersson.

– Ja, varje onsdag morgon träffar vi socialdemokrater i finansutskottet finansministern. Det är klart att som riksdagsledamot i finansutskottet har man stor påverkans möjlighet på den ekonomiska politiken.

Inför valet den 9 september kandiderar Niklas till riksdagen igen. Han är sedan 2013 ordförande för Socialdemokraterna i Skåne, ledamot i partistyrelsen sen 2005, och får anses som en av de tyngre s-politikerna från Skåne efter Morgan Johansson och Helene Fritzon.

Som första namn på riksdagslistan är förutsättningarna goda för att Landskrona ska få behålla sin socialdemokratiska riksdagsledamot.

– Jag känner ett stort stöd i Landskrona. Förra valet blev jag personvald till riksdagen, mycket tack vare alla landskronabor som kryssade mig. Jag missar aldrig ett tillfälle att berätta om vår fantastiska stad i alla möjliga sammanhang, avslutar Niklas innan han hastar vidare ut i den påbörjade valrörelsen.

Fakta om svensk ekonomi:

I april ökade sysselsättningen med 78.000 jämfört med samma månad året innan. Ända sedan våren 2010 har antalet personer som jobbar i Sverige växt stadigt. Samtidigt fortsätter arbetslösheten att gå ned, och är nu nära 6 procent jämfört med cirka 8 procent för fyra år sedan.

Även om man tittar på sysselsättningsgraden, som mäter andelen sysselsatta i förhållande till hela befolkningen, är läget allt bättre. Under våren nåddes en ny rekordnotering i åldrarna 15 till 74 – drygt 68 procent var då sysselsatta.

Även BNP per capita, som tar hänsyn till den stora befolkningsökningen, växer. Sista kvartalet 2017 ökade detta mått med 2 procent jämfört med samma period 2016.