Riks

Höjd pension för vanligt folk

För att öka tryggheten i Sverige vill vi Socialdemokrater att de som varit med och byggt upp landet ska få ta del av styrkan i svensk ekonomi och få en bättre pension. Därför ska 1,2 miljoner fler pensionärer få mer i plånboken genom ett tillskott till pensionen. För personer med en allmän inkomstpension på mellan 11 000 och 14 000 handlar det om en höjd pension på 600 kronor i månaden eller 5 000 kronor mer i plånboken per år efter skatt.

Bakgrund

Sverige ska bli tryggare – med en bättre välfärd och hårdare tag mot brottsligheten. För oss är det självklart att pensionärer som varit med och byggt upp vårt land ska få ta del av styrkan i svensk ekonomi – när det går bra för Sverige ska det märkas för vanligt folk.

För nästa mandatperiod har framför allt två stora paket för pensionärer presenterats. Genom det föreslagna förstärkta grundskyddet som pensionsgruppen är överens om höjs garantipensionen och taket i bostadstillägget vilket betyder upp till 1 300 kronor per månad för de pensionärer som har det allra tuffast. Du ska inte behöva ha ont i magen för att betala hyran när du är pensionär.

Dessutom har regeringen lagt förslag som innebär att den orättvisa skatteklyftan mellan pensionärer och löntagare ska avskaffas. Eftersom vi redan tagit bort borgarnas straffbeskattning för dem med lägst pension kommer de sista stegen mest beröra de pensionärer som har lite högre pension. Därför lägger vi nu detta förslag som riktar sig till de som inte berörs så mycket varken av det nya grundskyddet eller de sista stegen av den avskaffade pensionärsskatten.

Under mandatperioden har regeringen sänkt skatten för pensionärer i två steg, men vi ser fortfarande att de som haft låga löner och har ett helt arbetsliv bakom sig har för låga pensioner och därför behöver en ytterligare förstärkning.

Om förslagen

• Vi vill att någon som jobbat ett helt liv med låg lön ska få högre pension genom ett tillägg till den allmänna pensionen. Vi vill att det ska ske under nästa mandatperiod. Detta är en del av det största trygghetsprogrammet i modern tid, som vi Socialdemokrater går till val på.
  • För de som har en allmän inkomstpension på mellan 11 000 och 14 000 handlar det om en höjd pension på 600 kronor i månaden. Efter skatt innebär det ungefär 5 000 kronor mer i plånboken per år.
  • För de som har en allmän inkomstpension på mellan 9 000 kronor och 11 000 kronor eller mellan 14 000 och 17 000 kronor handlar det om mellan 0 och 600 kronor i höjd pension.
  • I pensionsspannet 11 000–14 000, som får den största ökningen i förslaget, befinner sig de som arbetat heltid inom flera av de vanligaste yrkena i Sverige:
    under­sköterskor, förskollärare, lastbilsförare, grundskollärare, vårdbiträden, maskin­operatörer, barnskötare, lagerarbetare, städare, redovisningsassistenter, butiks­anställda, skötare och vårdare.
  • Totalt sett omfattas cirka 1,2 miljoner – eller 6 av 10 – pensionärer av förslaget.
  • Ökningen är lika för ensamstående och samboende.
  • För att pensionshöjningen inte ska ”ätas upp” av ett lägre bostadstillägg behöver justeringar av regelverket för bostadstillägg ske parallellt.
  • Förslagets nettokostnad för staten är 4 miljarder kronor per år.
  • Socialdemokraterna kommer att lägga fram förslaget om höjd pension för vanliga pensionärer i Pensionsgruppen. Om de andra partierna i Pensionsgruppen inte är beredda att stödja förslaget är vi redo att gå vidare genom att sänka skatten för att uppnå samma effekt för dessa pensionärer.